Japan Surprise Me! - japán filmklub

Szeretnél többet tudni Japánról? Érdekel, hogy hogyan járnak végig 88 templommal övezett szent utat a zarándokok, és hogy mi motivált tizenéves fiatalokat arra, hogy öngyilkos merénylőnek álljanak? Szeretnél többet megtudni a fukushimai katasztrófáról és arról, hogyan mi történt az ott élő emberekkel? Kíváncsi vagy arra, hogy hogyan tanulják meg a japán iskolások egy kisborjú nevelésén keresztül tantárgyaikat? Gyere el filmklubunkra, és hagyd, hogy Japán téged is meglepjen!
 
A DocuArt Filmművészeti Központ japán dokumentumfilm-klubot szervez Japan Surprise Me! címmel 2012. november 29-től – 2013. március 7-ig, 7 alkalommal. A filmklub célja, hogy a filmeken keresztül jobban megismerhessük a japán kultúrát.  Olyan dokumentumfilmek szerepelnek a válogatásban, amik segítenek megérteni és közelebb hozzák a nézőt a japánok társadalmi szokásaihoz, történelméhez, mélyen gyökerező vallási hagyományaihoz és kultúrájához egyaránt.  A filmklub többek között olyan problémákat vet fel, mint a fiatalok viselkedésmintái, a tradicionális és a modern értékek között feszülő ellentétek, a csoporthűség és a munkaetika dilemmái. Előkerül a szimbolizmus tematikája, a természet és a szépség fontossága, és azok a karakteres jegyek, ahogy ezek a kérdések a japán kultúrában megjelennek.

Program:

2012. november 29. 18:00
Tommi Mendel: Zarándokok  (Walking Pilgrims)
2006, 73 perc

2012. december 6. 18:00
Masami Takahashi: Az utolsó kamikaze pilóta története (The Last Kamikaze: Testimonials from WWII Suicide Pilots)
2007, 55 perc

2012. december 12. 18:00
Toshi Fujiwara: Nem embernek való vidék – Elégia Fukushimához (No Man's Zone: An Elegy to Fukushima)
2011, 95 perc

2013. február 14., csütörtök, 18:00
Atsushi Funahashi: Nukleáris nemzet (Nuclear Nation)
2012, 145 perc

2013. február 21. 18:00
Hirokazu Koreeda: Hogyan tanuljunk egy kisborjútól (Lessons from a Calf)
1991, 47 perc

2013. február 28. 18:00
Timo Novotny: Körforgás (Life in Loops)
2006, 79 perc

2013. március 7. 18:00
Jean-Marc Abela és Mark Patrick McGuire: Shugendo (Shugendô Now)
2010, 88 perc

Belépő:
Teljes árú jegy: 600 Ft
Diák jegy: 450 Ft

Helyszín: DocuArt Filmművészeti Központ, Budapest, IX. Erkel u. 15.
Telefon: (+36-70) 409-77-45
E-mail: docuart@docuart.hu

A filmek leírása:

1. alkalom: 2012. november 29. , csütörtök, 18:00

Zarándokok  (Walking Pilgrims)
Tommi Mendel, 2006, 73 perc
 
Sok embernek a zarándoklathoz maga az út jelenti a motivációt - elmenni egy ismeret helyről az ismeretlenbe, és közben saját magunkhoz közelíteni. A Walking Pilgrims (Arukihenro) egy road movie és dokumentumfilm is egyben, ami a mai Japán vándorló zarándokairól szól, akik nekivágnak egy 88 templommal övezett zarándokútnak, annak az útnak, ami a japán Shikoku szigetén halad keresztül. A Shikoku Henro már 1000 éve létező út, ami 88 szent helyet köt össze 1400 km hosszan, végigkövetve Kobo Daishi (774-835) szerzetes, a japán Shingon Buddhizmus alapítójának útját, aki ezen az úton világosodott meg.
 
A Walking Pilgrims című filmet kilenc hónap alatt forgatták, amelynek során az alkotók maguk is megtették ezt a zarándokutat. Etnográfikus módszereket használva a film a mai zarándokok motivációját kutatja: szerzetesek, akadémikusok és Shikoku szigetének lakosai szólalnak meg a filmben. A zarándoklatot kiindulópontnak használva a Walking Pilgrims betekintést enged a kortárs japán társadalom vallási és szocio-kulturális gyökereibe.
 


2. alkalom: 2012. december 6., csütörtök, 18:00
 
Az utolsó kamikaze pilóta története (The Last Kamikaze: Testimonials from WWII Suicide Pilots)
Masami Takahashi, 2007, 55 perc
 
A film középpontjában azok az öngyilkos merénylők állnak, akik a második világháborúban a Japán Birodalmi Haditengerészet tagjaként a modern történelem legjobban szervezett merénylet-sorozatát hajtották végre. Ugyan eleinte a húszas éveikben járó egyetemista értelmiségi fiatalok voltak ennek a csapatnak a tagjai, ám 1942-ben a Haditengerészet már tömegével toborozott a tízes éveik elején járó gyerekeket is.
 
Szerencsére ezek közül a gyerekek közül sokan nem jutottak el odáig, hogy valóban véghezvigyék az öngyilkos merényletet, mert a háború véget ért, mielőtt sorra kerültek volna. A film rendezője számos interjút készített elhunyt apjának barátaival (apja maga is az öngyilkos merénylők sorába tartozott), hogy megértse, milyen motiváció, milyen gondolkodás állhat egy ilyen viselkedés mögött. Ezek az emberek ma a hetvenes-nyolcvanas éveikben járnak és nyíltan beszélnek a múltjukról, reflektálnak hazaszeretetükre.

3. alkalom: 2012. december 12., szerda, 18:00
 
Nem embernek való vidék – Elégia Fukushimához (No Man's Zone: An Elegy to Fukushima)
Toshi Fujiwara, 2011, 95 perc
 
A No Man’s Zone felbecsülhetetlen értékű történelmi dokumentum, mely egy megrázó katasztrófát dolgoz fel. Az alkotás az első olyan dokumentumfilmek közé tartozik, amelyek a 2011-es Japán földrengéssel, szökőárral és Fukushima nukleáris katasztrófájával foglalkoznak. Toshi Fujiwara filmjében olyan emberek megható vallomásaival találkozhatunk, akik a fukushimai sugárzás után hónapokig lakatlanul maradt területeken dolgoztak. Ugyan a rendező a konklúzió levonása kapcsán elbizonytalanodik, de maga a tény, hogy kamerájával ellátogatott a szóban forgó helyekre, mindenképp értékessé teszi alkotását.
 
4. alkalom: 2013. február 14., csütörtök, 18:00
 
Nukleáris nemzet (Nuclear Nation)
Atsushi Funahashi, 2012, 145 perc
 
A dokumentumfilm Futaba számkivetett lakóiról szól, akik a Fukushima Daiichi nukleáris erőmű régiójában laktak. Az 1960-as évek óta Futaba lakóit számos adókedvezménnyel és támogatással igyekezett kompenzálni a kormány, amiért oda építették a nukleáris erőművet. A lakók azonban most elvesztették otthonukat. Az ő szenvedésükön keresztül a film a kapitalizmus és a nukleáris energia valódi árát próbálja kideríteni. Egy nappal a 9.0-ás erősségű földrengés után, 2011. március 11-én a helyiek az 1. számú reaktorból hallották a hidrogénrobbanást, és beborította őket a nukleáris kicsapódás. A kormány erre elzárta az egész várost, 1400 lakóját pedig egy 250 km-el arrébb lévő iskolába költöztette. Az egész közösséget, a városvezetéssel együtt egy négyemeletes épületbe helyezték, a lakók így menekültekké váltak.

5. alkalom: 2013. február 21., csütörtök, 18:00

Hogyan tanuljunk egy kisborjútól (Lessons from a Calf)
Hirokazu Koreeda, 1991, 47 perc
 
Egy japán általános iskola bevezetett egy kísérleti programot, ahol a teljes tanulmányukat egyetlen projekt köré építik fel: fel kell nevelniük egy tehenet kisborjú korától a felnőttkorig. A borjúval való munkájukon keresztül tanulnak matematikát, biológiát, környezetismeretet és egyéb más területeken is hasznos tudásra tesznek szert. A kísérlet során azonban a tanulóknak végül rá kell döbbenniük arra, hogy valószínűleg a projekt utolsó napjai fogják majd a legnehezebb és legfontosabb leckét jelenteni számukra…

6. alkalom: 2013. február 28., csütörtök, 18:00

Körforgás (Life in Loops)
Timo Novotny, 2006, 79 perc

Timo Novotny filmjét experimentális zenés dokumentumfilmnek nevezi, aminek 30%-át a népszerű Megacities (1997) című filmje teszi ki, 70%-a pedig új, eddig nem látott anyag. Ez egyrészt az osztrák dokumentarista, Michael Glawogger felvételeiből, másrészt Novotny saját felvételeiből áll. A film megmutatja nekünk Tokió, Mexico City, New York, Moszkva és Bombay atmoszféráját. A fantasztikus képek és Sofa Surfers hasonlóan hatásos filmzenéje egy lenyűgöző audiovizuális kalandra visz bennünket, kontinenseken keresztül átívelve.

7. alkalom: 2013. március 7., csütörtök, 18:00

Shugendo (Shugendô Now)
Jean-Marc Abela és Mark Patrick McGuire, 2010, 88 perc

Hogyan integrálja valaki a természettől tanult leckéket a mindennapokba? Többek között erre a kérdésre válaszol ez a fikciós dokumentumfilm, mely egy különleges utazás a japán hegyi aszkéták misztikus világába. Shugendo-ban a rituális műveletek gyakorlói a sámánizmus, a Shintó, a daoizmus és a tantrikus buddhizmus különböző elemeit végzik. A szent hegyek megmászása közben a tanítások gyakorlati igazságát keresik. A természeti világ békéjén és szépségén keresztül a gyakorlók megtisztítják az észlelés hat forrását, visszaállítják az energiáik egészségét, és kapcsolatba lépnek igaz természetükkel. Hogy lehet visszatérni a városba a hegyekből egy ilyen megvilágosító élmény után? A film költői módon próbálja bemutatni, hogy egy csapat modern japán fiatal hogyan tud hozzáállni a hegyi és a városi élet kettősségéhez. Az intim kameramunka és az érzéki hangszerelés a nézőt Kumano hegyeinek mélyéről Osaka és Tokió zajos életébe röpíti.